Aktywność fizyczna w ciąży

Aktywność fizyczna w ciąży

Wiadomość o ciąży często sprawia, że kobieta radykalnie modyfikuje styl codziennego funkcjonowania, rezygnując też z tych czynności, co do których nie ma medycznych przeciwwskazań. Czasami, z obawy o nadmierny przyrost tkanki tłuszczowej i przed dodatkowymi kilogramami, oddają się wirowi sportu i ćwiczą do ostatnich sił. Chociaż eksperci podkreślają, że ciąża to nie jest chorobą i nie musi kojarzyć się z ciągłym leżeniem, to istnieją sytuacje, kiedy duży ruch może być przeciwwskazany. Jaka więc jest prawda o aktywności fizycznej? W jakich przypadkach powinniśmy zapomnieć o nawet najmniejszym wysiłku? Czy są optymalne zalecenia dla kobiet ciężarnych? Jaka aktywność fizyczna zalecana jest kobietom w ciąży?

W prawidłowo przebiegającej ciąży kobieta powinna być aktywna fizycznie, gdyż to poprawia jej samopoczucie i przygotowuje do wysiłku podczas porodu. Jeżeli mamy zamiar zadbać o swój wygląd to aktywność fizyczna rozwiązuje problem nadwagi po porodzie, „obwisłego brzucha” i nadmiaru tłuszczu na pośladkach i udach. Najlepiej gdy konsultujemy zakres ćwiczeń z instruktorem lub lekarzem. Niestety są również przypadki, w których ciąża jest zagrożona, a co za tym idzie, nawet najmniejszy wysiłek jest przeciwwskazanyEkspert programu „Zdrowa ONA”, dr n. med. Grzegorz Południewski, podkreśla, że pojęcie „aktywność fizyczna w ciąży” jest bardzo szerokie i należy do niego podchodzić z dużym dystansem. „Gdy pacjentki pytają mnie, czy muszą z czegoś zrezygnować od razu dopytuję o konkretne dyscypliny, które mają na myśli. Ten temat powinien być poruszony czy to przez lekarza, czy przez pacjentkę. Niestety z badania Zdrowa ONA przeprowadzonego na zlecenie producenta preparatu Folik wynika, że tylko ok. 7% kobiet ma zamiar zapytać lekarza o zalecenia dotyczące wysiłku fizycznego w ciąży” – mówi. To bardzo mało, dlatego tak ważne jest, aby wyjaśnić w jakich przypadkach można kontynuować aktywność sprzed ciąży, a w jakich należy ją ograniczyć.

Aktywność fizyczna w ciąży? TAK!

Jeśli po wykonaniu badań i rozmowie z lekarzem nie ma przeciwwskazań do aktywności fizycznej warto poznać najbardziej polecane dla kobiet z brzuszkiem rodzaje wysiłku. Pamiętajmy, że przy każdym z nich trzeba zachować zdrowy rozsądek i się nie przesilać.

Jaki sport uprawiać w ciąży?

  • Ćwiczenia gimnastyczne i joga. Stosuj delikatne ćwiczenia gimnastyczne, które poprawią krążenie i pomogą dotlenić Twój organizm. Poza nimi możesz zapisać się na jogę, która pomoże Ci się wyciszyć i popracować nad oddechem, tak istotnym w ciąży. Joga dla kobiet ciężarnych to aktywność zdobywająca coraz większe grono fanek w Polsce. Wpływa ona na elastyczność mięśni, uczy właściwego toru oddechowego oraz zmniejsza zmęczenie w trakcie porodu.Niestety, bardziej zaawansowane asany zalecane są jednak tylko tej grupie kobiet, która jeszcze przed ciążą uprawiała jogę.
  • Taniec towarzyski. Dla tych z nas, które lubią się bardziej ruszać lekarze polecają taniec towarzyski, który pozwala łączyć przyjemne z pożytecznym. Oczywiście nie będzie to ogniste tango, a raczej spokojny walc. Co więcej, to także okazja do spędzenia czasu z partnerem, dająca poczucie bliskości. Przyjemne kołysanie brzuchem powinno uspokoić i uśpić bardziej ruchliwe maluchy.
  • Pływanie i ćwiczenia w wodzie. Mają one pozytywny wpływ na ciążę. To optymalny rodzaj wysiłku, który nie obciąża kręgosłupa i nie naraża na żadne upadki, skaleczenia czy złamania. Basen jest szczególnie polecany kobietom, którym w czasie ciąży doskwiera ociężałość i ból lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Ten rodzaj sportu nie sprawdzi się jednak u osób, które odczuwają dolegliwości w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Sport podczas ciąży – przeciwwskazania

Istnieją przypadki, kiedy lekarz prowadzący ciążę może całkowicie zakazać przyszłej mamie praktykowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Zdarza się np. że kobiety które wcześniej poroniły, albo których obecna ciąża jest zagrożona przedwczesnym porodem, nie powinny zbytnio się przeciążać. Zaleca się również, aby nie uprawiały intensywnych ćwiczeń oraz ograniczyły wysiłek. W tym przypadku, kobieta ciężarna powinna skonsultować plany dotyczące aktywności z położną lub ginekologiem.

W sytuacji, kiedy rozwijająca się ciąża jest zagrożona lub przyszła mama cierpi z powodu poważnych chorób serca albo płuc, ruch fizyczny jest całkowicie zakazany. Obowiązuje głównie leżenie, ze wskazaniem na relaks i odpoczynek. Dużym obciążeniem dla organizmu jest ciąża mnoga (np. bliźniacza, trojacza). Najbezpieczniej dla mamy jest unikać wzmożonego wysiłku fizycznego, zastępując sport spacerami.

Co stwarza niebezpieczeństwo?

Lekarze dla aktywności fizycznej w ciąży mówią TAK, o ile oczywiście nie pojawia się żadne z powyższych przeciwwskazań. I chociaż każdą decyzję o sporcie w ciąży należałoby najpierw skonsultować z osobą prowadzącą ciążę, to istnieje grupa aktywności, które zdecydowanie należy wykluczyć. Do tej grupy należą sporty ekstremalne, jak np. skoki na bungee czy ze spadochronem. Wszelkie aktywności wiążące się z dużą prędkością, urazowością, ryzykiem przewrócenia lub upadku z wysokości są dla kobiety ciężarnej i jej dziecka bardzo niebezpieczne. Należą do nich także jazda konna, snowboard, narciarstwo oraz kolarstwo.

avatar

www.MamaNaDiecie.pl

Serwis oferujący profesjonalne diety dla kobiet planujących ciążę oraz pragnących zdrowo odżywiać się podczas ciąży lub po porodzie. Tworzony przy współpracy położnych, dietetyków i psychologów. Celem serwisu jest propagowanie zdrowego odżywiania, dla zdrowia kobiet i ich potomstwa.