Jedz kolorowo!

Tagi

, , , , ,

Jedz kolorowo!

Warzywa i owoce są źródłem błonnika pokarmowego, witamin, składników mineralnych oraz związków regulujących funkcje organizmu. Nie jest więc obojętne, które witaminy są obecne w jadłospisie, a które nie. Najlepszą sytuacją byłoby, gdyby dieta była zbilansowana pod kątem zawartości wszystkich witamin. W tym celu warto zadbać o wzbogacenie jadłospisu w kolorowe warzywa i owoce.

Dlaczego warto jeść żółte i pomarańczowe owoce lub warzywa?

Są bogate w beta-karoten oraz witaminy A i C, dlatego znakomicie wpływają na wygląd skóry, nadając jej zdrowy kolor oraz czyniąc ją promienną i napiętą. Witaminy te chronią skórę przed słońcem i procesem starzenia. Dodatkowo, warzywa i owoce zawierają potas -pierwiastek życia, regulujący gospodarkę wodą organizmu. Jest w czym wybierać, gdyż wśród żółtych lub pomarańczowych owoców i warzyw znajdziemy: melony, mandarynki, pomarańcze, cytryny, gruszki, mango, morele, brzoskwinie, marchewki, ananasy, dynie, banany, owoce kaki, żółte grejpfruty i papaję.

Dlaczego warto jeść fioletowe owoce?

Czarne porzeczki, jagody, śliwki, ciemne winogrona, aronia i owoce czarnego bzu zawierają antocyjany, polifenole i witaminę C. Oznacza to, że dbają o dobrą kondycję skóry, opóźniają procesy starzenia oraz chronią przed chorobami nowotworowymi. Jagody wpływają korzystnie na pracę serca i narząd wzroku. Pomagają przy zaparciach, jak również łagodzą biegunki. Winogrona to cenne źródło potasu. Działają oczyszczająco i moczopędnie. Zapobiegają miażdżycy poprzez proces podwyższania stężenia dobrego cholesterolu HDL oraz hamowanie utleniania złego cholesterolu LDL. Aronia poprawia przemianę materii, obniża ciśnienie krwi i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Uodparnia skórę na promieniowanie UV oraz łagodzi uboczne skutki chemioterapii.

Dlaczego warto jeść zielone owoce i warzywa?

Owoce kiwi, jabłka, winogrona, rzepa, kapusta, rzeżucha, gorczyca, rukola, jarmuż, szpinak, sałata, brukselki, brokuły oraz groszek. Te zielone warzywa i owoce zawierają indole, luteinę, potas i są źródłem kwasu foliowego i witaminy K. Wzmacniają naczynia krwionośne i wzrok, zapobiegają obrzękom oraz wykazują działania przeciwnowotworowe.

Jedz kolorowo!

Zjadanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, to nie tylko dawka witamin i składników mineralnych, ale również porcja substancji wspomagających proces detoksykacji -oczyszczania. Oczyszczony organizm funkcjonuje poprawnie, a ciało nabiera zdrowego wyglądu. Co to jest porcja? Porcja to średniej wielkości jabłko (lub inny owoc podobnych rozmiarów), miseczka sałatki lub kilka łyżek jagód lub roślin strączkowych. Do najlepszych produktów oczyszczających zaliczamy: cebulę, czosnek, warzywa kapustne, zielone warzywa liściaste, awokado, orzechy i nasiona, produkty bogate w witaminę C (np. papryka, kiwi, owoce cytrusowe) lub beta-karoten (marchew, mango).

avatar

Joanna Wajcowicz

z wykształcenia położna i licencjonowany dietetyk. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ukończyła studia podyplomowe z seksuologii klinicznej. Zainteresowana przede wszystkim żywieniem kobiet ciężarnych i karmiących piersią oraz problemem aktywności seksualnej kobiet w okresie okołoporodowym. Prywatnie pasjonatka vlogów i zagadnień e-marketingu.