Waszym zdaniem: Skuteczna dieta dla mamy

Tagi

, , ,

Waszym zdaniem: Skuteczna dieta dla mamy

Nasi czytelnicy odpowiadają na pytanie, czym według nich wyróżnia się dieta skuteczna? Przedstawiają swoje doświadczenia, pierwsze skojarzenia i opinie. Prezentujemy najciekawsze wypowiedzi zebrane w ramach październikowego konkursu.

Iza B., Olsztyn (37 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy, to według mnie dieta, która przestaje być dietą, lecz staje się naturalnym sposobem odżywiania. To dieta, która z listy zakazów i nakazów zmienia się w listę spełnionych, zdrowych życzeń. To dieta, na myśl o której nie robię się smutna, ale z radością szaleję w kuchni. To dieta, która motywuje do twórczych eksperymentów. Skuteczna dieta dla mamy to dieta, która w naturalny sposób, bez wielkich poświęceń i wyrzeczeń, zmienia nasz sposób myślenia o jedzeniu oraz o sobie. Dla mnie samej, moja dieta jako mamy spowodowała, że zmieniła się w 70% zawartość mojej lodówki i szafek kuchennych – zniknęły produkty przetworzone, kaloryczne, tuczące, niezdrowe, sztuczne, a zastąpiła je zdrowa, kolorowa i, co ważne, smaczna żywność. Na początku, wiadomo, myślałam, że nie dam rady przede wszystkim bez ulubionych słodyczy czy placków ziemniaczanych, a hasło „zdrowa żywność” brzmiało dla mnie banalnie i nudno. Jednak to właśnie moja dieta, jako mamy, sprawiła, że dzień po dniu, krok po kroku, odkrywałam kolorową, smaczną i jakże różnorodną stronę zdrowej żywności. Dieta mamy spowodowała, że zaczełam bardziej interesować się kuchnią, a w rezultacie więcej gotować – nie z przymusu, ale dla przyjemności. Już wiele razy zaskoczyłam samą siebie – okazało się na przykład, że potrafię upiec pyszny, zdrowy chleb lub zajadać się deserami z kaszą jaglana w roli głównej, a sernik jaglany stał się hitem wśród moich znajomych – nie tylko mam na diecie. Skuteczna dieta dla mamy, to taka, która gdy się teoretycznie może skończyć, trwa dalej – co wynika nie tylko z przekonania, że jest zdrowa i dobra dla nas, ale z autentycznego zadowolenia, które nam daje. I jeszcze jedno – skuteczna dieta sprawia, że nawet jeśli spróbujemy „zakazanego” produktu, to jego smak nas po prostu nas rozczaruje.”

Anna W., Dobre Miasto (28 lat):

„Skuteczna dieta jest zdrowa i zbilansowana. Możliwie jak najbardziej organiczna i nieprzetworzona żywność z pewnego źródła. Świadome wybory konsumenckie i nastawienie na jakość spożywanych posiłków i przyjemność jedzenia. Troska o dostarczanie organizmowi zdrowych produktów, unikanie wyniszczających głodówek i drastycznego pilnowania kalorii. Optymalne nawadnianie organizmu i nastawienie na produkty sezonowe.”

Marzena L-M., Tychy (31 lat):

„Skuteczna dieta mamy to dla mnie własne zdrowie ale przede wszystkim zdrowie dziecka. Dzięki niej możemy sami dbać o prawidłowy rozwój maluszka i budować w nim naturalne mechanizmy obronne. Jest to przede wszystkim świadomość własnego wpływu i odpowiedzialności za rozwój drugiego człowieka.”

Ewelina K., Tarnobrzeg (20 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy to według mnie sposób na życie. Dieta nie kończy się w momencie osiągnięcia celu – w diecie należy trwać, aby nasz efekt miał sens, aby go podtrzymywać. Tym właśnie jest dla mnie skuteczna dieta, determinacją w działaniu.”

Dominika L., Kraków (23 lata):

„Skuteczna dieta dla mamy to dla mnie dobieranie odpowiednich dań, tak aby moje maleństwo nie miało problemów z kolką podczas karmienia piersią. Nie jem smażonych potraw, staram się jeść jak najwięcej sałatek, pełnych witamin. Przede wszystkim, piję duże ilości wody, tak aby nawodnić zarówno mój organizm jak i mojego synka. Niestety musiałam zrezygnować z brokuła, którego bardzo lubię, ponieważ powodował wzdęcia u Stasia. Na szczęście, mój dzidziuś nie jest uczulony na owoce i staram się jeść ich jak najwięcej, aby rósł szczęśliwy i zdrowy.”

Adriana G., Gdańsk (29 lat):

„Skuteczna dieta to dla mnie przemyślane i mądrze wybierane produkty do przygotowania posiłków; to dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych,  witamin, minerałów; to przygotowanie dań zapewniających odpowiednią dawkę energii dla przyszłej i obecnej mamy; to różnorodność, mała twórczość, poświęcenie grama czasu ale również satysfakcja. Sama jestem przyszłą mamą, dlatego przywiązuję ogromną uwagę do diety.”

Małgorzata Sz., Łódź (38 lat):

„Dieta skuteczna, to dieta zdrowa, która pozwoli na pozbycie się kilogramów nadwagi w sposób mało drastyczny dla organizmu. Skuteczna dieta to taka, po której będziemy wyglądać pięknie i nie odbije się to na naszym zdrowiu.”

Aleksandra J., Trzebiechów (24 lata):

„Skuteczna dieta dla mamy to dla mnie dieta smaczna, bogata w witaminy i jedzenie z rozsądkiem. Obecnie jestem w 17 tygodniu ciąży. Staram się jeść bardzo dużo owoców i przemycam warzywa do różnych potraw, gdyż chcę uniknąć zaparć, które towarzyszyły mi w pierwszej ciąży. Tak samo z zachciankami – ostrożnie sobie wyznaczam, kiedy mogę zjeść coś słodkiego, czy kwaśnego. Jeśli chcę kwaśne to wolę porzuć sobie plasterek cytryny, niż kupić kwaśne żelki, bądź inne zbędne produkty, które zawierają dużo pustych i niepotrzebnych dziecku kalorii. Nie ma mowy w ogóle o słonych chipsach, gdyż wolę sięgnąć na przykład po kabanosy drobiowe, które tak uwielbiam. Jeśli któraś z Was nie potrafi przestawić się na picie zwykłej wody mineralnej polecam wybierać te w wersji smakowej – owocowej. Zawsze lubiłam pić sok pomidorowy i tak zostało mi do tej pory, bo jest bogaty w potas. Ale to, że staram się odżywiać zdrowo dla dziecka i siebie nie oznacza, że nie lubię podjeść czegoś słodkiego. Bardzo lubię czekoladę, więc jeśli mam ochotę to 3 kostki dziennie wchłonę. Natomiast zamiast kawy uzupełniłam mój pojemnik w kakao dla dzieci, które również uważam za bogate źródło witamin i minerałów, a przy tym jest pożywne i słodkie. Nie zapominajmy też o jedzeniu pestek. Od czasu do czasu zjem też kilka ziaren słonecznika, bo o dziwo on również ma tłuszcze, które są potrzebne naszemu organizmowi w tym stanie. Natomiast nie bardzo pasują mi suszone owoce, więc póki mogę staram się wybierać i jeść je w świeżej postaci: śliwki, winogrona itp. Kochane przyszłe Mamy – wszystko jest dozwolone, tylko w moim przekonaniu, to my same musimy sobie ustalić pewne normy i granice naszych „zachcianek” i nie jeść „za dwoje”, ale powiem inaczej i pewnie lepiej to zabrzmi: „jedzmy dla dwojga” !”

Justyna R., Leszczyny (31 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy to dla mnie dieta bogata w witaminy i składniki odżywcze. To dieta zróżnicowana, dobrana do potrzeb konkretnej osoby. Pamiętać trzeba bowiem o tym, iż mama karmiąca musi dostarczyć potrzebnych witamin i wartości odżywczych swemu dziecku. Tak więc jej dieta musi być zbilansowana, oparta na stałych posiłkach, bogatych w owoce i warzywa. By dieta była skuteczna musi być systematyczna, osoba podczas niej nie powinna podjadać, za to powinna stosować się do zaleceń i wytycznych. Ja tak czyniłam, a mianowicie miałam ułożone tygodniowe menu i ściśle się go trzymałam. Nie poddawałam się, choć na początku nie było widać efektów. Systematyczność sprawiła jednak, że wkrótce osiągnęłam rezultaty. Do tego dużo spacerowałam i pływałam. Bo w diecie poza systematycznością liczy się motywacja i nastawienie, i ja je miałam.”

Anna P., Warszawa (31 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy, to dieta, która jest nią tylko na początku. Albo tak zostaje nazwana, a przekształca się stopniowo w odpowiednie i zdrowe nawyki żywieniowe. Takie które pozwolą schudnąć, trzymać wagę, ale najważniejsze dbać o siebie i całą rodzinę.”

Joanna J., Biały Dunajec (22 lata):

„Skuteczna dieta dla mamy, to dla mnie dieta, która jest bogata w wszystkie składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego rozwoju dziecka. Mamy karmiące muszą zwracać uwagę na to co jedzą, dlatego odpowiednia dieta jest wymagana. Dla mnie najważniejsze jest unikanie potraw ostrych, które mogły by zaszkodzić dzidziusiowi. Jem dużo warzyw i owoców, takich jak: pomidory, sałata, oliwki, jabłka. Unikam również produktów, które zawierają szkodliwe substancje: głównie emulgatory, syrop glukozowo-fruktozowy, oraz barwników. Do mojej idealnej diety zaliczane są składniki naturalnego pochodzenia, które wyprodukowane są na mojej wsi. Zawsze mam pewność, że jem to na co mam ochotę, nie szkodzę swojemu dziecku, a moje posiłki są zdrowe i pozytywnie przyczyniają się do rozwoju mojego dziecka.”

Marlena R., Warszawa (27 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy to dla mnie dieta, w której mamie i dziecku dostarczane są wszystkie potrzebne składniki, a przy czym mama wcale nie czuje się jakby była na diecie. Dieta mamy ma być dla niej przyjemnością i odkrywaniem nowych zdrowych potraw.”

Iwona Ch., Kraków (36 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy to dla mnie, taka dieta w której wszystko się znajduje, ale w rozsądnych ilościach. Oczywiście dieta mamy musi być bogata w owoce, warzywa, nabiał i ryby tak by dostarczyć organizmowi, wszystkich potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania, elementów. Posiłki powinny być różnorodne i kolorowe, wtedy szybciej zaspakajamy apetyt. Gdy między posiłkami stajemy się głodne sięgajmy po zdrowe przekąski takie jak orzechy, migdały, nasiona słonecznika i dyni czy też suszone owoce. Nie zapominajmy o śniadaniu, to najważniejszy posiłek dnia, który dostarczy nam sił i energii na cały dzień. Zrezygnujmy z kawy i mocnej herbaty. Zamiast tego pijmy wodę mineralną oraz soki najlepiej świeżo wyciskane i warzywne. Jeżeli lubimy słodycze, nie rezygnujmy z nich całkowicie, bo będą nas prześladować i dieta szybko się skończy niepowodzeniem. Jedzmy je tylko rozsądnie. Kostka gorzkiej czekolady wcale nie sprawi, że dieta będzie skazana na niepowodzenie. Wręcz przeciwnie. Sprawi, że będziemy mieć więcej motywacji do walki.”

Elżbieta S., Białystok (32 lata):

„Skuteczna dieta to dla mnie kamień z serca i niesamowita radość. Radość z tego, że dzięki skutecznemu odżywianiu i zastosowanej diecie, mama z dnia na dzień będzie coraz to większym okazem zdrowia. Będzie tryskać szczęściem, „banan” będzie widniał na jej twarzy od samego brzasku, aż po nadejście nocy. Mama stanie się osobą żywiołową z ochotą do życia, uprawiającą sport, bardziej kontaktową. I co najważniejsze, bez żadnego skrępowania i z wielką ochotą od razu po pobudce stanie przed swoim ulubionym wielkim tremo i wtedy padną słowa: „Boże, jaka ja jestem piękna” czy coś tym stylu. Grunt, żeby to była krytyka budująca!!!”

Marta S., Toruń (30 lat):

„Promienie wschodzącego słońca nieśmiało padają na poduszkę. Przeciągam się leniwie, przeganiając resztki snu. Dotykam dłonią krągłości mojego brzuszka i szepczę czule: „Dzień dobry, Maleństwo”.  Dobiegające z czeluści brzucha burknięcie niczym dźwięk gongu oznajmia, iż nadszedł najwyższy czas na śniadanie. Zakładam więc miękki i puchaty szlafrok i wolnym, statecznym krokiem kobiety w ciąży podążam do kuchni.  Zaglądam do chłodnego wnętrza lodówki i ogarniając spojrzeniem półki, na myśl przychodzi mi tylko jedno pytanie: Co dziś zjemy? W tle cicho  szumi włączony czajnik. Sięgam po ulubiony kubek, zaparzam herbatę i dolewam do niej odrobinę mlecznej bieli. Z kubkiem gorącej bawarki zapadam w zadumę. Niby wiem czym jest zdrowe odżywianie. Wielokrotnie czytałam książki oraz artykuły traktujące o zbilansowanej, pełnej witamin i mikroelementów diecie. Od czasu gdy jestem odpowiedzialna nie tylko za siebie, zwracam baczniejszą uwagę na to co jem. Wciąż jestem na etapie kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych. Z lekkim uśmiechem wyjmuję z szafki miskę w kolorze brzoskwini, wsypuję kilka łyżek płatków owsianych, dodaję jogurt, trochę owoców i kilka ulubionych przeze mnie orzechów. Czy istnieje skuteczna i zdrowa dieta dla przyszłej mamy? Ufam, że tak oraz, że moja również taka jest.”

Daria I., Katowice (26 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy to według mnie dieta, która przede wszystkim na celu urodzenie zdrowego i silnego dziecka. Oczywistym już teraz jest wykluczenie alkoholu, papierosów i innych używek. Dodatkowo, każda kobieta w ciąży musi pamiętać, aby nie jeść ZA dwoje ale DLA dwojga. Ważny jest kwas foliowy, duże zielonych warzyw. Owoce i warzywa 6 razy dziennie. Uważam, że jak najmniej należy wspomagać się tabletkami,a jak najwięcej korzystać z naturalnych produktów. Jak mamy ochotę na słodycze, to jemy suszone owoce. Jak mięso, to najlepiej grillowane, a nie ociekające tłuszczem. Istotne są nasiona słonecznika, migdały, które oprócz wartości zdrowotnych poprawiają też nastrój. Jeśli grozi nam anemia, to oczywiście świeże soki z buraków, z marchewki. Dobrze zakisić samemu barszcz i zainwestować w sokowirówkę. Herbata i kawa jak najmniej – za to zioła, mięta, melisa.. kawa zbożowa od czasu do czasu.  tak, to kakao.. mleko z miodem. Zdrowe odżywianie to dla mnie dbałość o siebie. Zawsze staram się wyobrazić sobie, że to, co zjem jest częścią mnie! Jesteś tym, co jesz! Na koniec więc: nie pozwólmy, aby nasze ciała (a potem naszego maluszka) były śmietnikiem!”

Katarzyna B., Kolbuszowa (26 lat):

„Skuteczna dieta dla mamy to odpowiednie zbilansowanie składników odżywczych, tak by pokryte było zapotrzebowanie na białka, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne oraz witaminy. Dieta dla mamy powinna pokrywać zapotrzebowanie energetyczne, jednoczenie nie przekraczając zalecanej dziennej kaloryczności. Dieta dla mamy to taka dieta, która potrzebna jet kobiecie by być w pełni energii i by czuć się dobrze. Spożywanie posiłków często (co około 3 godziny) z wykluczeniem produktów wysoko przetworzonych, słodyczy, tłuszczy trans i wszelkich produktów dostarczających tzw „pustych kalorii”. Oparcie posiłków o chude białko, tłuszcze roślinne i złożone węglowodany, dostarczenie z każdym posiłkiem porcji warzyw i owoców. Dieta dla mamy powinna uwzględniać aktywność fizyczną jakiej podejmuje się kobieta, jej wiek, aktualną wagę. to dieta dobrana indywidualnie oparta na wsłuchiwaniu się w potrzeby organizmu. Każdy organizm ma inne potrzeby i reaguje różnie na poszczególne produkty. Dlatego ważne jest by dzień po dniu odkrywać co nam służy, a co sprawia że czujemy się gorzej. Skuteczna dieta dla mamy to taka która pozwoli szybko wrócić do formy i cieszyć się energią i dobrym samopoczuciem.”

avatar

www.MamaNaDiecie.pl

Serwis oferujący profesjonalne diety dla kobiet planujących ciążę oraz pragnących zdrowo odżywiać się podczas ciąży lub po porodzie. Tworzony przy współpracy położnych, dietetyków i psychologów. Celem serwisu jest propagowanie zdrowego odżywiania, dla zdrowia kobiet i ich potomstwa.