Witaminy z grupy B i ich rola w diecie kobiety ciężarnej lub karmiącej

Witaminy z grupy B i ich rola w diecie kobiety ciężarnej lub karmiącej

Witaminy z grupy B spełniają różnorodne zadania dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należą do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Nie jesteśmy w stanie samodzielnie wytwarzać je na swoje potrzeby, dlatego muszę być systematycznie dawkowane z dietą.

Witamina B1

Zwana jest również tiaminą. Jej główna rolą jest utrzymanie odpowiedniego metabolizmu węglowodanów. Stanowi koenzym w wielu procesach, odpowiada za prawidłowe przewodnictwo nerwowe. Występuje powszechnie w produktach pochodzenia roślinnego, w tym największe jej ilości znajdują się w nasionach roślin strączkowych, pestkach słonecznika, orzechach, brązowym ryżu, drożdżach i pełnoziarnistych produktach zbożowych. Jej źródłem są także podroby i mięso. Witamina B1 charakteryzuje się małą odpornością na podwyższoną temperaturę i działanie tlenu. Wchłanianie tiaminy z żywności hamowane jest przez substancje występujące w surowym mięsie ryb czy mocnych herbatach oraz alkohol. Dobowe zapotrzebowanie w ciąży i podczas laktacji nieznacznie się zwiększa. Całkowity brak witaminy B1 w diecie prowadzi do zaburzeń układu nerwowego, utraty łaknienia, nieregularnego miesiączkowania i zaników mięśniowych.

Witamina B2

Zwana jest również ryboflawiną. Pełni ważne funkcje metaboliczne. Wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, krwiotwórczego i narządu wzroku. Współdziała z witaminą A, kwasem foliowym i witaminą B6. Największe zapotrzebowanie na ryboflawinę wykazują kobiety ciężarne lub karmiące piersią. W okresie laktacji aż 10% wchłoniętej witaminy B2 wydalane jest z mlekiem matki, dlatego aby zapobiec jej niedoborom ważne jest utrzymanie prawidłowej diety. Do skutków niedostatecznego spożycia ryboflawiny zalicza się różnorodne objawy skórne, m.in. miejscowe zapalenia, pękanie warg, zajady w kącikach ust, suchość i łuszczenie się naskórka. Do źródeł witaminy B2 zalicza się produkty mleczne, mięsna, jaja oraz pełnoziarniste pieczywo. Na rozkład ryboflawiny w pożywieniu wpływają zmiany pH środowiska oraz dawki promieniowania UV.

Witamina B6

Zwana również pirydoksyną. Występuje w mięsie zwierząt hodowlanych i ryb, wątrobie, zielonych warzywach liściastych, wzbogacanych płatkach śniadaniowych, pełnych ziarnach zbóż oraz nasionach roślin strączkowych. Niedobór pirydoksyny skutkować może depresją, zaburzeniami przewodnictwa nerwowego, drgawkami, drętwieniem kończyn, niedokrwistością, stanami zapalnymi w obrębie jamy ustnej oraz łojotokowym zapaleniem skóry. U kobiet ciężarnych i karmiących zapotrzebowanie na witaminę B6 wzrasta niemal o 70% w stosunku do okresu sprzed ciąży. Jest to spowodowane zwiększonym zapotrzebowaniem na białko i kwas foliowy.

Witamina B12

Zwana także kobolaminą. To witamina, która ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej przemiany węglowodanów, tłuszczów, białek i kwasów nukleinowych. Buduje otoczki nerwowe, wspomaga produkcję krwinek. Niedostateczna podaż witaminy B12 z żywnością prowadzić może do niedokrwistości makrocytarnej lub megaloblastycznej, opóźnienia wzrostu, biegunek lub zaburzeń neurologicznych. Ze względu na występowanie w żywności pochodzenia mięsnego, na niedobory kobolaminy narażone są kobiety stosujące dietę wegetariańską lub wegańską, oraz ich niemowlęta karmione piersią. W tym przypadku, suplementacja jest obowiązkowa. Do źródeł witaminy B12 zalicza się podroby, mięso, a w mniejszej ilości znajduje się także w produktach mlecznych, jajach i rybach.

avatar

Joanna Wajcowicz

z wykształcenia położna i licencjonowany dietetyk. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ukończyła studia podyplomowe z seksuologii klinicznej. Zainteresowana przede wszystkim żywieniem kobiet ciężarnych i karmiących piersią oraz problemem aktywności seksualnej kobiet w okresie okołoporodowym. Prywatnie pasjonatka vlogów i zagadnień e-marketingu.