Wypadanie włosów w ciąży i po porodzie

Wypadanie włosów w ciąży i po porodzie

Ciąża to stan wielkich przemian hormonalnych organizmu. Ciało kobiety zmienia swój kształt, a uroda rozkwita. Układ hormonalny odgrywa najważniejszą rolę w procesie wypadania włosów. Pozostałe czynniki, takie jak dieta, pielęgnacja włosów czy stosowane leki, również wpływają na wzrost włosów.

Czym spowodowane jest wypadanie włosów po ciąży i porodzie?

Podwyższone stężenie hormonu estrogenu we krwi kobiety ciężarnej, wpływa na naturalny proces wzrostu włosa. Wypadanie włosów zostaje zahamowane, przez co fryzura nabiera objętości. Estrogen pobudza mieszki włosowe do wzrostu, przez co mogą się one wydawać gęstsze. Jednak, wraz ze spadkiem stężenia estrogenów, włosy wracają do etapu wzrostu sprzed ciąży i ulegają właściwemu wypadaniu. Co więcej, wydzielana podczas karmienia piersią prolaktyna, również wzmaga naturalne wypadanie włosów. Jest to stan prawidłowy, a ponowny rozrost włosów rozpoczyna się po ok. 6 miesiącach.

Część kobiet skarży się na nadmierne wypadanie włosów podczas ciąży. Jest to stan przejściowy, zwykle związany z niedoborem żelaza lub cynku. Wypadanie ustępuje po wyrównaniu niedoborów lub po porodzie. Problem częściej dotyczy kobiet, które często poddane są silnym sytuacjom stresowym.

Właściwa dieta pobudzi wzrost włosów

Odpowiednie wysycenie organizmu witaminami i składnikami mineralnymi wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci. Dużą rolę w utrzymaniu gęstej fryzury odgrywają takie pierwiastki jak cynk i krzem, oraz witaminy z grupy B, zwłaszcza biotyna. Aby włosy pozostały gładkie i lśniące muszą otrzymać odpowiednie wsparcie w postaci odżywienia od środka.

Cynk to pierwiastek odpowiedzialny za stymulację układu immunologicznego. Bierze też udział w syntezie elementów budulcowych skóry – kolagenu i elastyny. Dzięki niemu skóra wygląda zdrowo, jest napięta, a włosy pozostają sprężyste. Ulega kumulacji w strukturze włosa oraz zapobiega przetłuszczaniu się skóry głowy. Brak cynku związany jest z nadmiernym wypadaniem włosów. Do najpopularniejszych źródeł cynku należą owoce morza, mięso, podroby, mleko, jaja, pestki dyni, otręby i zarodki zbóż.

W procesie keratynizacji włosa bierze udział krzem. To on sprawia, że włosy stają się mocniejsze, grubsze i błyszczące. Pod wpływem krzemu włosy rosną szybciej. Niedobór krzemu w diecie związany jest z występowaniem łupieżu. Produkty żywieniowe, w jakich występuje duża dawka krzemu to otręby, kasze, płatki owsiane i pełnoziarniste pieczywo. Zioła takie jak pokrzywa oraz skrzyp polny także charakteryzują się zawartością krzemu.

Witaminy z grupy B wspomagają regenerację skóry. Wspomagają przyswajanie aminokwasów siarkowych –cysteiny i metioniny, budujących włosy. Dzięki nim włosy starzeją się wolniej i pozostają właściwie nawilżone. Należąca do witamin z grupy B biotyna, (zwanej również witaminą H) wzmacnia włosy, zapobiega łamaniu się i wypadaniu. Jej niedobór objawia się początkowo przetłuszczaniem włosów, zahamowaniem ich wzrostu, a w końcowej fazie wypadaniem.

Warto zadbać o obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w diecie. Wpłyną one na prawidłowe nawilżenie skóry, zapobiegną jej wysuszeniu i poprawią odżywienie włosów. Ważne jest, aby dietę, której zadaniem jest poprawić stan włosów, stosować stale. Kondycja włosów powinna poprawić się, co będzie widoczne dopiero po 3 miesiącach żywieniowej kuracji.

Pielęgnacja włosów

Wraz ze zmianą codziennej diety, warto sięgnąć po odpowiednie kosmetyki pielęgnacyjne oraz produkty do stylizacji. Włosy należy myć z częstotliwością właściwą dla ich potrzeb – nie za często, ale również nie za rzadko. Warto skupić się zwłaszcza na tych produktach, które przeznaczone są do włosów przerzedzonych, osłabionych i z tendencją do wypadania. Podczas stylizacji korzystne okazuje się unikanie gorącej temperatury suszarki i prostownicy. Fryzjerzy odradzają również stosowanie zabiegów rozjaśniania i dekoloryzacji. Wśród droższych zabiegów wartościowa jest mezoterapia mikroigłowa, podczas której do skóry głowy dostarczane są koktajle wielowitaminowe.

W sytuacji, gdy wprowadzenie w życie powyższych sugestii, nie przyniosłoby pożądanych skutków, konieczna jest wizyta u lekarza. Zleci on kilka podstawowych badań, w tym hormonalnych i morfologii krwi, oraz skieruje do właściwego specjalisty -dermatologa lub endokrynologa.

Kilka wskazówek, jak zapobiec nadmiernemu wypadaniu włosów

  • Unikaj przyjmowania zbyt dużych dawek witaminy A, gdyż nasilają one wypadanie włosów
  • Kupuj szampony i odżywki o możliwie krótkim, naturalnym składzie, aby nie obciążać niepotrzebnie włosów oraz nie szkodzić delikatnej skórze głowy
  • Stosuj masaż skalpu, korzystając z oliwy z oliwek, olejku łopianowego lub rozmarynowego. Pobudzi to cyrkulację krwi przy cebulkach włosowych, odżywi je i poprawi wzrost włosów
  • Odstresuj się! Przydatne okazać mogą się techniki relaksacyjne, joga, medytacja lub ćwiczenia oddechowe. Nadmierny stres przyspiesza wypadanie włosów
  • Zrezygnuj lub zmniejsz częstotliwość korzystania z gorącego powietrza suszarki, prostownicy lub lokówki. Zredukuj ilość lakieru do włosów.
avatar

Joanna Wajcowicz

z wykształcenia położna i licencjonowany dietetyk. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ukończyła studia podyplomowe z seksuologii klinicznej. Zainteresowana przede wszystkim żywieniem kobiet ciężarnych i karmiących piersią oraz problemem aktywności seksualnej kobiet w okresie okołoporodowym. Prywatnie pasjonatka vlogów i zagadnień e-marketingu.