Zamień biały ryż na brązowy!

Tagi

, , , ,

Zamień biały ryż na brązowy!

Każde ziarno ryżu pokryte jest zewnętrzną otoczą. Po zbiorach, otoczka usuwana jest mechanicznie. W ten sposób otrzymywane jest ziarno ryżu białego. Proces ten ma na celu wydłużenie okresu przydatności do spożycia oraz skrócenia czasu obróbki kulinarnej. Gdy ziarno ryżu zostaje jedynie częściowo oczyszczone, otrzymuje się jego brązową wersję. W porównaniu z ryżem białym, brązowy jest mniej słodki, twardszy i dłużej ulega trawieniu. Jednak proces oczyszczania jest niekorzystny pod względem zdrowotnym, gdyż zewnętrzna otoczka bogata jest w wartości odżywcze.

Ryż brązowy, a biały

Do największych producentów ryżu należą Chiny, Indie i Indonezja. Chociaż identyczne porcje ryżu białego i brązowego nie różnią się pod względem kaloryczności, to ryż brązowy jest dużo bogatszy w składniki mineralne i witaminy. Dla przykładu, zawartość magnezu w nieoczyszczonej wersji ryżu jest dwukrotnie większa, w porównaniu w białym ryżu. Co więcej, ilość błonnika jest aż trzykrotnie, a witaminy E dwukrotnie wyższa. Brązowy ryż jest także źródłem żelaza, kwasu foliowego i witamin z grupy B.

Ugotowany ryż brązowy nie zawiera w swoim składzie cukrów: glukozy, fruktozy, galaktozy czy maltozy.

Ryż brązowy – zalety

Ryż brązowy cechuje się niższym indeksem glikemicznym. W tradycyjnej medycynie wschodu stosowano go dla wyrównania poziomu glukozy we krwi. Dodatkowo, dzięki zawartości błonnika pokarmowego, spożycie ryżu brązowego zapewnia długie uczucie sytości, obniża stężenie cholesterolu we krwi oraz zapobiega nadmiernemu przyrostowi masy ciała. Ugotowany ryż brązowy trawi się dłużej, przez to na przez dłuższy czas zapewnia uczucie sytości. Nie jest jednak zalecany osobom z problemami trawiennymi lub stosującym dietę lekko strawną.

10 zalet spożywania brązowego ryżu

  1. Bogaty w selen, który zmniejsza ryzyko rozwoju  chorób nowotworowych, choroby serca i stawów.
  2. Jeden kubek brązowego ryżu zapewnia 80% dziennego zapotrzebowania na mangan. Pierwiastek ten wspomaga syntezę tłuszczy. Z manganu korzysta również układ nerwowy i rozrodczy.
  3. Brązowy ryż jest uważany za ryż pełnoziarnisty, ponieważ nie stracił zewnętrznej otoczki w procesie rafinacji. Całości ziarna ryżu udowodniono zmniejszanie ryzyka chorób serca i obniżanie stężenia cholesterolu.
  4. Wspomaga utratę wagi. Wysoka zawartość błonnika poprawia pracę jelit gdyż brązowy ryż  jest wolniej trawiony. Brązowy ryż jest idealnym uzupełnieniem codziennej diety dla osób z zaparciami. Ponadto, powoduje uczucie pełności, co przekłada się na mniejsze porcje posiłków.
  5. Zawiera naturalne nienasycone oleje roślinne, które normalizują stężenie cholesterolu we krwi.
  6. Bogaty w antyoksydanty. Zawiera substancje walczące z wolnymi rodnikami, podobnie jak warzywa i owoce.
  7. Wysoka zawartość włókna pokarmowego w ryżu brązowym stawia go na szczycie listy pokarmów wspomagających w walce z nowotworem jelita grubego. Błonnik pomaga eliminować toksyny z organizmu, jest więc świetnym elementem diety anty-rakowej.
  8. Brązowy ryż pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi. W związku z tym, to doskonały wybór żywności dla osób cierpiących na cukrzycę. Badania pokazują, że osoby, które spożywają pół szklanki brązowego ryżu dziennie, obniżają u siebie ryzyko zachorowania na cukrzycę o 60%.
  9. To dobry wybór w diecie dzieci! Dostarcza energię, a jest bogatszy w witaminy i sole mineralne niż ryż biały. To doskonały element wegetariańskich dań.
  10. Zmniejsza ryzyko infekcji grzybami Candida, dzięki naturalnej strawności i wysokiej zawartości błonnika pokarmowego.

Ryż dziki

Ryż dziki to tak naprawdę nasiona wodnej trawy. Jego ziarna są ciemne, wydłużone, a smakiem przypomina zboże. Jest bogatym źródłem wapnia, kwasu foliowego i witamin z grupy B. Zawiera sporo błonnika i nienasycone kwasy tłuszczowe. Wyróżnia się lekko orzechowym aromatem. Podobnie jak ryż biały, wymaga jedynie krótkiego gotowania. W kuchni ceniony jest ze względu na ciekawy wygląd, często pełniąc funkcje dekoracyjne.

Ryż czarny i ryż czerwony

Chociaż czerwona i czarna odmiana ryżu są jeszcze mało popularne, ich wartość odżywcza dla człowieka jest znacząca. Barwiki występujące w zewnętrznej części ryżu, podobnie jak w owocach i warzywach, pełnią rolę antyoksydantów. Te z kolei, oczyszczają organizm z toksyn i wolnych rodników, spełniając funkcje przeciwnowotworowe. Dodatkowo, ryż czerwony jest skarbnicą witaminy E, dzięki czemu wykazuje działanie odmładzające, regenerujące i immunomodulujące. Czarny ryż podejrzewa się o zmniejszanie ryzyka poważnych chorób neurologicznych, w tym Alzheimera. Ryż czerwony, czarny i brązowy dłużej poddają się gotowaniu niż ryż biały.

avatar

Joanna Wajcowicz

z wykształcenia położna i licencjonowany dietetyk. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ukończyła studia podyplomowe z seksuologii klinicznej. Zainteresowana przede wszystkim żywieniem kobiet ciężarnych i karmiących piersią oraz problemem aktywności seksualnej kobiet w okresie okołoporodowym. Prywatnie pasjonatka vlogów i zagadnień e-marketingu.